Sku-gamml-venskaw3-e1424044314873_edited

Ensemble

Lydenskabs lyd er anderledes. Ensemblets instrumentale konstellation er på mange måder utraditionel. Men netop det utraditionelle ser vi som vores styrke.
 

Samtidig optræder vi også i mindre kammermusikalske installationer og som solister, hvor vi spiller den klassiske musik – også den traditionelle. Men når vi optræder i Lydenskan-regi, er det altid hægtet op på et ønske om at tilføre koncertformen noget nyt.

Når alting går op – når vi arbejder med at hvert instrument og hver person har sin egen plads – sin egen lyd i ensemblet og i fællesskabet, så fungerer vi bedst.

Vores
Historie

Siden Lydenskabs spæde start i 2011 har ensemblet spillet på flere af landets etablerede scener med store produktioner i samarbejder med danske såvel som internationale komponister, musikere, kunstnere m.m. Ensemblets musikere arbejder ofte med at undersøge og udfordre den klassiske musikants rolle i dramaturgiske opsætninger. 

I Lydenskabs arbejde med kunstneriske, højprofilerede projekter er det tværkunstneriske samarbejde i fokus og mødet med nye publikumsgrupper i fokus.

Ensemblet har indgået samarbejde med så forskellige komponister som Morten Ladehoff, Nikolaj Busk, Line Tjørnhøj, John Frandsen, Mzungu Kichaa, Rasmus Zwicki og Kristina Holgersen. Vi søger hele tiden at udvide vores samarbejdsfelt og opsøger gerne mødet, hvor genrerne brydes og tilfører hinanden nyt. Vi arbejder med tværkunst og samarbejder blandt andet med Martin Hall, Andrea Pellegrini, Ursula Andkjær Olsen, Lilibeth Cuenca Rasmussen med mange flere.

Lydenskab spiller i blændede busser, tomme butikker og boligblokke, små landsbyer samtidig med at vi tager en ny formidling ind på de etablerede scener på de klassiske musikfestivaler, i kirker og musikforeninger.

Vores
Mission

Vi har en flad struktur, vi er optagede af empowerment og af at skabe møder - ikke kun mellem os og publikum, men møder mellem forskellige segmenter i de samfund vi arbejder i.

Ensemblet har eksisteret siden 2011 og har udviklet koncepter og projekter til blandt andet SPOT Festival, Tête à Tête Festival, Wundergrund Festival, KLANG Festival m.fl. Vi optræder på etablerede scener, som på Det Kongelige Teater og de klassiske musikfestivaler og i støvede projekter på utraditionelle scener i yderkommuner, hvor vi indtager nedlagte rådhuse, fængsler og tomme butikker og laver midlertidige koncertsale i samarbejde med byens kulturaktører, kunstnere og kreative skoler.

Vi arbejder med samfundsaktuelle temaer og har senest arbejdet med emner som klima, ligestilling, hjemløshed, flygtninge og relationer i en pandemi-tid. Det er også med til at gøre den klassiske musik relevant for et nyt publikum.

Vi møder publikum, ikke kun ved at præsentere dem for klassisk musik, men ved at skabe nye platforme og invitere publikum ind i selve processen, hvor musikken bliver til. Det har skabt en stor forandring for os som musikere at arbejde på den måde, og det er milevidt fra den måde klassiske ensembler og orkestre traditionelt arbejder på.

Vi arbejder ud fra den præmis, at musikerne styrer ensemblet på alle niveauer.

Musikere

Sofias største drivkraft som musiker er nysgerrighed og ønsket om at kunne bruge musikalske og kulturelle oplevelser til at skabe nye fællesskaber og mødepladser.

Sofia Lind Pedersen

Cello og projektleder

Sofia er uddannet fra Det Jyske Musikkonservatorium med en diplomeksamen i 2005 og solistdebut i 2010. Mellem de to eksaminer nåede hun også et Long Term Fall and Winter Residency i kammermusik ved Banff Center for the Arts, Canada i 05/06.

Som professionel cellist har Sofia spillet i flere af Danmarks klassiske orkestre og ensemble. Hun har også leget med andre genre, blandt andet som medlem af jazzgruppen Cordelia.

I dag ligger fokus på arbejdet som cellist og projektleder i Lydenskab samt at uddanne nogle af de bedste unge cellister i regionen som underviser på Aarhus Musikskole og MGKØ.

Ved siden af Lydenskab er Sofia ansat som underviser på Aarhus Musikskole og MGK Ø. Hun underviser blandt andet på Musik Unik på Tovshøj Skolen.

Udover at være aktiv sologuitarist arbejder Thea ofte som projektleder i eksperimenterende opsætninger, hvor klassisk musik optræder i nye sammenhænge.

Thea Vesti Pedersen Guitar og projektleder

Thea Vesti Pedersen er Solistuddannet klassisk guitarist, uddannet fra Det Jyske Musikkonservatorium i Århus og fra Escola Superior de Musica de Catalunya, Barcelona. Her har hun studeret hos Frederik Munk Larsen, Erling Møldrup og Àlex Garrobé.

Thea har sidenhen efteruddannet sig indenfor kunst- og kulturledelse ved Scenekunsten Udviklingscenter og arbejder ved siden af musikken bredt med kulturledelse.

Hun har været ophavskvinde til opsætningen ASYL!Koncert, - en tværkunstnerisk og tværkulturel opsætning der blev til i et samarbejde med Dansk Flygtningehjælp og AROS.


Thea dyrker samspillet på tværs af genrer og kunstarter og er medstifter af Lydenskab, et musikerfællesskab, hvor 10 klassiske musikere udfordrer det klassiske koncertsalsbegreb.


Ved siden af Lydenskab er Thea ansat ved Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus, hvor hun underviser i entreprenørskab og er en fast del af Den Danske Guitarkvartet.

Læs mere på www.theavistipedersen.dk

Karolina Leedo har markeret sig som en erfaren og grænsesøgende fløjtenist og performer med kraftfulde kontraster.

Karolina Leedo

Fløjte og projektleder

Karolina Leedo er estisk født fløjtenist, som har boet i Danmark siden 2001. Hun fik
sin kandidatuddannelse ved
det Jyske Musikkonservatorium 2006 og har suppleret sin uddannelse hos Lena Kildahl ved Solistklassen med debutkoncert i 2012 i MusikhusetÅrhus, Symfonisk Sal med en “imponerende fysisk
og kunstnerisk præstation” (Dagbladet Information).

Desudent har hun suppleret sin uddannelse ved Conservatorio della Svizzera Italiana hos
en af de førende fløjtenister
Mario Caroli.


 

Karolina har en høj koncertaktivitet både som solist, kammermusiker og orkestermusiker og spiller jævnligt på de danske og udenlandske festivalscener.

Hun har optrådt i bl.a. USA, England, Spanien, Cuba, Italien, Estland, Sverige, Østrig.
 

Med en særlig forkærlighed for ny musik arbejder Karolina ofte sammen med samtidens komponister om udvikling af nye værker.


Hun er medstifter og medlem af den nytænkende  ensemble Lydenskab (www.Lydenskab.dk), samt medlem af det højprofilerede ensemble Snow Mask (www.snowmaskensemble.dk ).


Karolina har bl.a. samarbejdet med den danske slagtøjstrio PACE, samt ensemblé Neopercusión fra Madrid, som hun har været solist med på flere festivaler.

Louise er drevet af en unik kreativ vision, og hendes musik og projekter omfavner et bredt felt af performance fra barokmusik musik til nyere eksperimentel musik, der konstant søger nye måder at kommunikere på og engagere det moderne samfund.

Louise Gorm

Violin og projektleder

Efter studier ved Det Jyske Musikkonservatorium og University of Arts i Berlin debuterede violinist Louise Gorm
i 2017 fra solistklassen ved Malmö Academy of Music, Sverige. Her fremførte hun Prokofievs 2. Violinkoncert med Helsingborg Symfoniorkester i ryggen.  

​​

Hun er medstifter af det Berlin-baserede ensemble Taïga String Quartet; et ensemble, hvor
en fælles kreativ vision skaber
nye måder at formidle den
klassiske musik.

Siden 2019 er Louise violinist og producent i Lydenskab, hvor hun sammen med sine kollegaer bl.a. arbejder med borgerinddragelse og udvikler koncertformen og nye koncepter indenfor den klassiske musik.

I 2020 dannede Louise Duo KFVLG med sopran Katinka Fogh Vindelev. Louise er desuden aktiv på den danske scene for barokmusik, og er bl.a. medlem af barokensemblet BaroqueAros og aktiv i forskellige ensembler i Danmark.

 

I 2016 tilbragte Louise en periode i Tokyo, Japan, hvor hun i samarbejde med den japanske komponist Aya Yoshida udviklede kammeroperaen "Skyggen”. I 2017/18 var
hun en del af den prisbelønnede opera “Silent Zone” skrevet af den danske komponist
Louise Alenius.

 

Louise Gorm er involveret i forskellige uddannelsesprojekter. I 2014/15 underviste hun i violin og kammermusik på Barenboim-Said Academy i Palæstina. I 2018/19 havde hun en stilling som violin - og kammermusiklærer ved OrkesterEfterskolen og MGK i Holstebro.

​​

Laura Bowler
vokal/komposition og

international koordinator

Laura er huskomponist i Manchester Camarata og har komponeret værker til ensembler og orkestre over hele kloden, herunder BBC Symphony Orchestra, London Philharmonic Orchestra, BBC Radio 3, Decoder Ensemble og Huddersfield Contemporary Music Festival, ROH2, Opera Holland Park, Den Jyske Opera, Opera Group, Manchester Camerata, Quatuor Bozzini (Canada), Ensemble Phace (Østrig), Ensemble Linea (Frankrig), Omega Ensemble (Australien) og London Sinfonietta.

Som vokalist er Laura Bowler medlem af Ensemble Lydensskab (Danmark). Hun har uropført værker af komponister som Arne Gieshoff, Jennifer Walshe, Darren Bloom, Diana Soh og Michael Cutting, og hun optræder desuden med Red Note Ensembles, Ensemble Phace (Wien), BBC Philharmonic
og Manchester Camerata.

 

Hun havde hovedrollen i Lydenskabs operaproduktion ”The Way The Dead Love”
af Louis Aguirres, som var en del af programmet under Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017 og i Jennifer Walshe's bokseopera, ”Training is the Opposite” (2014). Laura arbejder i øjeblikket på operaen Heriditary, som Lydenskab udvikler og opfører i 2023.

Laura er professor i komposition ved

”Guildhall School of Music and Drama”
og lektor i komposition ved ”Royal Northern College of Music”.

Laura Bowler er komponist, vokalist og kunstnerisk instruktør med speciale i teater, multidisciplinært arbejde og opera.

Carola Schaal
Klarinet

Klarinettist og performer Carola Schaal, født i Tübingen (D)i 1982, har studeredet i Darmstadt, Düsseldorf og Hamborg. I 2009 afsluttede hun sine studier ved Hamburg Universitet for Musik
og Teater. I øjeblikket i laver hun performance-workshops med blandt andet Jennifer Walshe
og Doris Uhlich. Hun er stiftende medlem af Decoder, et Hamburg-baseret ensemble for ny musik, der blev grundlagt i 2011.


Siden 2018 har Carola haft et
tæt kunstnerisk samarbejde med koreografen og dramaturgen Heinrich Horwitz, hvilket afspejles i hendes soloprojekt "Bonny Crude".

I efteråret 2020 bliver Carola gæstekunstner
på MOUVOIR / Stephanie Thiersch Köln,
et kollektiv af dansere og kunstnere som
en del af TANZPAKT Stadt-Land-Bund.
I projektet "Archipel - Ein Spektakel der Vermischungen" (premiere sommer 2021)
af komponisten Brigitta Muntendorf, koreograf Stephanie Thiersch og arkitekt Sou Fujimoto spiller Carola Schaal en central rolle som
en performativ musikalsk krop.

 

Carola præsenterede i 2020 sit første arbejde som komponist til samarbejdsværket
„Encounter - Bonny Crudes Dance with an Amazon“, som blev skabt af Heinrich Horwitz (koreografi / performance),
Rosa Wernecke (lysdesign / video)
og Carola Schaal (musik / performance)

 

www.carolaschaal.de

www.decoder-ensemble.de

Carola kombinerer ny musik med performative elementer. Hun bevæger sig ved grænsefladen mellem koncert og performance og udforsker i særdeleshed grænsen mellem musik, instrument og krop.

Henriette har fået skrevet flere nye værker både for solo saxofon og for saxofonkvartet, som hun har uropført både i Danmark og udlandet, og bragt med sig på turneer til Argentina og på Cuba.

Henriette Jensen Saxofon

Henriette Jensen er en meget aktiv kammermusiker og solist med koncerter i ind- og udland. Hun har studeret hos Claus Olesen (DK) og Arno Bornkamp (NL), og debuterede fra solistklassen på Det Jyske Musikkonservatorium i 2012.


Henriette er bl.a. medlem af Jutlandia Saxophone Quartet, Aiolos Sax and Organ Duo, Calisto Trio (to saxofoner og klaver), Duo Plus (med pianist Maria Eshpai) og den internationale Melisma Saxophone Quartet, med hvem hun har spillet koncerter over store dele af Europa og i Asien. I 2011 var denne kvartet endvidere finalist i den prestigefyldte Osaka International Chamber Music Competition i Japan. Siden har kvartetten været på turné flere gange i Kina og sidenhen også i Mexico.

Henriette har optrådt flere gange som solist med orkester, bl.a. i Andrei Eshpay's saxofonkoncert ved verdenskongressen for saxofon i Strassbourg i 2015 og i St. Petersborg i Rusland i 2013. Hun har indspillet flere cd ́er, bl.a. med Melisma Saxophone Quartet.


Udover at virke som solist og kammermusiker i ind- og udland, underviser Henriette også i saxofon på Det Jyske Musikkonservatorium.

Mads Uldall Kontrabas

Siden studiet i klassisk kontrabas på Det Jyske Musikkonservatorium har Mads arbejdet freelance i af landets symfoniorkestre, teatre og ensembler, udover at finde tid til tango, folk, rock og endda en lille sejltur indimellem.

Der er snart ikke den genre Mads og hans bas ikke har haft strenge og fingre i, fra klassisk til country, americana til avantgarde, eklektisk må være det ord der definere Mads’ ambition om ikke at kunne sættes i bås.

Maria Esphai

Klaver

Maria Eshpai blev født i 1986 ind
i en kunsterfamilie i Moskva, Rusland. 
Hun begyndte som 5-årig med klavertimer. I 2005 blev Maria optaget på Tchaikovsky-Konservatoriet i Moskva, hvor hun studerede hos professor Irina Osipova. I 2011 begyndte Maria
at studere i solistklassen på Det Jyske Musikkonservatorium hos professor Anne Øland.

Igennem årene har Maria spillet mange koncerter og deltaget i festivaler og konkurrencer i Rusland, England, Danmark, Italien, Frankrig, Spanien, Grækenland, Tyskland, Finland og USA. I 2006 vandt Maria 1. pris ved ”International Piano Festival NLPS” i London og spillede i den forbindelse en solokoncert ved ”St. Martin in the Fields”.

Maria er blandt andet medlem af Duo Plus (med saxofonist Henriette Jensen ) , Granhøj Dans Company (har spillet live solo klaver til flere forestilling bl.a. “Rose - The Rite of Spring - Extended 2”, “Petrushka”, “This is not a Swan Lake”), Scandinavian Chamber Soloist.

I August 2012 modtog Maria Harby Fondens stipendium og 2014 havde Maria sin debut med Odense Symfoniorkester, hvor kun opførte sin farfar Andrei Eshpais Concerto Grosso.

Udover at virke som solist og kammermusiker i ind og udland , underviser Maria også på Det Jyske Musikkonservatorium og Aalborg Kultur Skole.

Mikkel tror på, at vi igennem musikken kan påvirke hinanden.
Som musiker er han meget bevidst om samspillet med publikum, så de får en personlig og tlistedeværende oplevelse igennem  musikken.

 

Mikkel Ib

Slagtøj

Mikkel Ib er solistuddannet fra Det Jyske Musikkonservatorium med slagtøj (klassisk) som hovedfag. Andre genrer har dog altid fyldt meget for Mikkel, og man ser ham ofte som trommeslager i crossover-sammenhænge.

Ved siden af Lydenskab er han ansat som underviser på Odder musikskole og Favrskov musikskole, hvor han underviser i trommer/slagtøj, el-bas og sammenspil.

God musik er den musik, der får dig til at bande mest, når telefonen ringer. Noget musik fungerer fint i baggrunden imens, man fx maler en væg, hvorimod andet (især den af opbyggende karakter) kræver nærlytning og tilstedeværelse.