top of page
03.jpg

Tidligere produktioner

The Way te Dead Love

The Way the Dead Love

The Way the Dead Love er et nykomponeret operamanifest af Louis Aguirre præsenteret af Lydenskab som en del af Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017 på Åbne Scene, Godsbanen.

Værket giver kvinden hendes seksualitet tilbage i en omskrivning af skabelsesberetningen, som den er fortalt af Hesiod, og ikke som den beskrives i biblen.

 

The Way the Dead Love er Pandoras manifest, hvori hun udtrykker sin uafhængighed overfor Gud. En spejling af vores skizofrene samfund og en invitation til at frisætte os selv fra en kontrolleret hverdag ved at tage os mere tid til at nyde og dyrke vores instinkter og drifter. 

 

The Way the Dead Love kan beskrives som et tværmedialt møde mellem komponist, ensemble, scenografer, danskere og litterær inspiration.

Kopi af TWTDL3.jpg

Medvirkende

Komponist: Louis Aguirre (CU/DK).
Instruktør: Troels Primdahl (DK).
Lydenskab: Thea Vesti Pedersen (DK), Sofia Lind Pedersen (S/DK), Karolina Leedo (L/DK).
Sangerinde: Laura Bowler (UK).
Dansere: Ichi Go (J/D) & Tizo All (BR/D).
Scenografi: Troels Primdahl, Anders Bigum (DK) & David Ramirez Gomez.

Design uden navn(30).png

Video

The Way the Dead Love        er
en       forestilling, der bifalder
menneskets-, i særdeleshed
kvindens, drifter

Design uden navn(27).png
Design uden navn(19).png
Design uden navn(22).png
Duncan House

Duncan House

Rasmus Zwicki har skabt en opera, hvor hverdagen er helt tæt på, og uadskillelig fra kunsten. Den foregår i en privat lejlighed, hvor de få publikummer, der er til stede, er tæt på musikerne og sangerne. 

​Teksterne stammer oprindeligt fra en opslagstavle i en opgang i Duncan House i London, hvor komponisten boede i en årrække. Sammen med fx ord skrevet på vægge er teksterne et forsøg på kommunikation mellem husets beboere. Den kommunikation bliver af Zwicki gjort endnu mere intim, da den bliver sunget tæt på et publikum, og mere almengyldig, fordi den bliver løftet væk fra den konkrete opslagstavle og ind i vores hoveder, vores hverdag, vores nærhed. En på alle måder unik oplevelse, der vil ændre sig fra opførelse til opførelse.

"Duncan House er et underholdende

og bevægende        multidisciplinært værk om kommunikation, isolation og medmenneskelighed       ."

Marie-Louise Zervides, Seismograf

Design uden navn(19).png
Design uden navn(27).png
DSC_3221_1082_720_93.jpg

Medvirkende

Komponist: Rasmus Zwicki (DK)
Iscenesættelse: Troels Primdahl (DK)
Musikere: Lydenskab & PlusMinus Ensemble

Sanger: David Danholt
Performere: Casper Phillipson, Jasper Cartwright, Laura Kamis Wrang

Design uden navn(30).png

Video

En Symfoni til et Sted

En Symfoni til et Sted

En Symfoni til et Sted er et initiativ med deltagelse i fokus. Emner som empowerment, demokrati og indflydelse, social inklusion, lokal udvikling og kulturel identitet undersøges i en fælles udforskning mellem borgere og kunstnere. 

 

Mødet mellem forskellige grupper af borgere og kunstnere har et transformerende potentiale – for lokalsamfundet og for den enkelte.

SAGN4.jpg

Visionen er at understøtte og styrke fællesskaberne i det lokale kulturliv, skabe medejerskab og engagement ved at lade borgere samarbejde med professionelle kunstnere om at skabe en hyldest – en klassisk symfoni til stedet - om stedet. Efterfølgende har vi fået tilbagemeldinger om, måden at arbejde på har skabt en øget bevidsthed om den lokale kultur, en større forståelse og en stolthed over at høre til i et fællesskab.

Vi har lavet symfonier til Pindstrup, Herning, Langå, Bjerringbro og Aarhus.

Fortællinger
om fortid, nutid
og fremtid

Design uden navn(22).png
Design uden navn(30).png
Woman

Woman

Lydenskabs koncertprogram Woman er en hyldest til kvindelige komponister. Genrer blander sig i denne koncert, og publikum vil opleve klassisk, rytmisk og alternativ moderne musik i en nærværende formidling af ensemblets musikere. 

Koncertprogrammet indeholder blandt andet nykomponerede værker af komponisterne Line Tjørnhøj (DK), Sandra Boss (DK), Britta Byström (SE), Kajsa Magnarsson (SE), Maria Faust (EST/DK), Tine Surel Lange (NO/DK), Bergrún Snæbjørnsdottir (ISL), Birgitte Alsted (DK) og Outi Tarkiainen (FI). 

Af ældre komponister kan man blandt andet opleve Hildegard von Bingen, Ester Mägi, Hilda Sehested, Elfrida Andrée, Elisabeth Claude, Lili Boulangers og Emma Hartmann.

TWTDL1.jpg

Lydenskab får komponeret nye værker       til ensemblet og dykker samtidig ned i       musikhistoriens kvindelige komponister      

Design uden navn(22).png
Design uden navn(27).png
Design uden navn(19).png
Forbrændt Coronabillder

Forbrændte Coronabilleder

Siden Covid-19 i foråret for alvor satte vores værdifulde fællesskab på pause har vi indsamlet breve fra forskellige personer, der har ønsket at sende hilsner til deres kære. Med afsæt i disse stærke personlige breve har forfatter Ursula Andkjær Olsen skabt fem gribende digte, som er forvandlet til sange komponeret af Gorm Askjær med video af Tine Reingaard.

Musikken er fortolket af Lydenskab sammen med sangerne Bjørn Fjæstad (Baal/Rytteriet) og Katinka Fogh Vindelev (WeLikeWe).

GV5_2.jpg

Tak til de mennesker, der tog sig        tid

til at sende Lydenskab rørende og personlige       breve til deres kære.

Design uden navn(27).png
Design uden navn(22).png
Design uden navn(19).png
Design uden navn(30).png

Video

Prototype/protokol

Prototype/Protokol

PROTOTYPE/PROTOKOL er et tværæstetisk værk, der er opstået ud fra det kunstneriske møde mellem forfatter og musiker Martin Hall, Lydenskab, Staal Film og skuespiller Maiken Kildegaard i 2014. Det er teater, musik, lyrik og film i et intenst samspil.

Gennem videoklip, reciterede tekststykker og en evigt skiftende musikalsk ramme tegner vi et billede af de konsekvenser, et menneskes tab af håb kan have på kommende generationer.

 

PROTOTYPE/PROTOKOL er opført i Berlin, på Københavns Musikteater, Gran Teater for dans i Aarhus, KØS – Museet for kunst i det offentlige rum og på Odense Spoken Word Festival.

Prototype Protokol.jpg

En fragmenteret       , stærkt personligt erindringsprotokol udgjort af breve, realoptagelser og       fiktive erindringer

Design uden navn(22).png
Design uden navn(27).png
Gaia

Gaia

Gaia er et tværmedialt møde mellem Lilibeth Cuenca Rasmussen (performance- og billedkunstner), komponist Pete Drungle (NY), ensemblet Lydenskab (klassisk musik), designer Anna Rosa Hjort  Lorentzen og filmskaber Christoffer Brekne, der har arbejdet sammen i en musikalsk performance med visuelle iscenesættelser bestående af kostumer og film.

GAIA med LilibethCuencaRasmussen.jpg

Med inspiration fra videnskab, litteratur, mytologi og dokumentarisme temaiseres moderjord i nutidige fortolkninger, der stiller spørgsmålstegn ved kvindens identitet, moderskabets rolle og kvindens status i samfundet i dag. Dette set i forhold til den mytiske tilbedelse af kvinder som ikoner, gudinder og natur bærere. I Gaia sidestilles natur og moderskab; den fælles kompleksitet, kraft, lunefuldhed og indflydelse på omgivelser og afkom.

Medvirkende

Koncept, performance, tekst, design:

Lilibeth Cuenca Rasmussen

Komponist: Pete Drungle (US)

Musik: Lydenskab
Film: Christoffer Brekne

Design uden navn(30).png

Video

YOUroLAND

YOUroLAND

YOUroLAND - Et requiem er en tværmedial koncertopsætning, der bygger på den latinske tekst 'Requiem' i en nyfortolkning af forfatter Josefine Klougart.

Aktuelle produktioner

Design uden navn(30)_edited.png
bottom of page