
Tidligere produktioner

Franciska
En Opera med Efterbilleder til Fremtiden
Operaen Franciska er en hyldest til kunstneren Franciska Clausen og hendes betydning i moderne international kunst. Vi hylder hendes mod, kompromisløshed, eksperimenter, æstetiske skarphed og søgen efter teknisk perfektion, samt de mangfoldige kunstneriske udtryk, det resulterede i.
​​​
Operaen Franciska - Efterbilleder til fremtiden er et genremøde, en proces, en forskning i kunstneren Franciska Clausens liv og værk. Med ægformer, madcollager og i krigens marcherende skygger opstår scener, der inviterer publikum til at fordybe sig i et univers af efterbilleder, cirkler og de eksperimenterende processer, som Franciska Clausen konstant søgte i sit arbejde. De medvirkende kunstnere har stillet sig selv spørgsmålet: Hvordan kan vi stille os på skuldrene af Franciska Clausen og lade hendes metoder inspirere os til at skabe nye værker - se verden på nye måder?
Spilletider:
6.3 Folkehjem, Aabenraa
7.3 Frederikshavn Kunstmuseum
8.3 Randers Kunstmuseum
13.3 Sønderborg Slot
14.3 Brandts Kunstmuseum, Odense
15.3 Fuglsang Kunstmuseum, Lolland
16.3 Takkelloftet, Operaen, København
​
​
​
Som en del af den tidligste avantgarde var Franciska Clausen vendt mod verden. Hun arbejdede på tværs af grænser, både kunstnerisk og geografisk. I Franciska bliver hendes intuitive sans for form og balance videreført i en opera, der sætter luppen på en af de mest mangefacetterede kunstnere vi har haft.
Opera på Grænsen og komponist Bo Gunge har inviteret ensemblet Lydenskab til at co-producere denne forestilling. I den kunstneriske samskabelsesform, som ensemblet Lydenskab er kendt for, har de skabt et genremøde mellem forfatter Gerd Laugesen, instruktør Johan Klint Sandberg og scenograf Sophie Hjerl. Også musikalsk mødes stilarterne når rocksangeren Kira Skov medvirker sammen med operasangerne Sophie Haagen, Jakob Bloch Jespersen og Clara Gunge. Musikken er komponeret af Bo Gunge.
Franciska har premiere den 6. marts 2025 på Folkehjem i Aabenraa, hvor Franciska levede størstedelen af sit liv, og vil herefter turnere til kunstmuseer og kulturinstitutioner: Randers Kunstmuseum, Frederikshavn Kunstmuseum, Sønderborg Slot, Brandts Kunstmuseum i Odense og Fuglsang Kunstmuseum.
​
​
The One Behind the Score
Lydenskab dykker ned i glemte værker af nogle af de enestående kvindelige komponister, der ikke har fået den opmærksomhed, de fortjener. I en årrække har vi sat fokus på kvindelige komponister og glemte værker.
I koncertrækken The One Behind the Score præsenteres både gammel og nyskreven musik indenfor blandt andet filmmusik, folkemusik og ny klassisk musik. Vi skildrer portrætter af blandt andet Nancy Dalberg, Outi Tarkiainen (FI), Birgitte Alsted (DK), Karin Rehnquist (SE) og Sandra Boss (DK).
“Hamrende gennemtænkt og veludført”.
… med ord som “klangeksplosion, glæde, sjovt, forløsende, vidunderlige og smittende” anmelder Seismograf vores portrætkoncert af Sandra Boss og Birgitte Alsted, og fortsætter: “Jeg elsker kunst, der ikke kun er kompetent vellydende, men også åbner op for rare sociale rum.”
​
Læs hele anmeldelsen af vores koncert "The One Behind the Score #2" i Seismograf her.
​
_edited.png)
"Den største opmuntring kommer fra ensemblet Lydenskab. Her udgør værker skrevet af kvinder 35,1% af deres repertoire, ny musik udgør 95% og uropførelser udgør hele 21,5%."
Dansk Komponistforening Repertoirestatestik 2021
b.longings
Lydenskab har gennem halvandet år arbejdet med teenagepiger og deres mødre i Frydenlund i Aarhus i tæt samarbejde med Den boligsociale indsats i Frydenlund (se video her).
Forløbet har skabt en positiv forandring for deltagerne i projektet, som alle har oplevet, at det at formidle egne fortællinger gennem musik og kunst har styrket deres selvværd, skabt en høj grad af empowerment og lyst til at FORANDRE og DELTAGE samt givet dem en følelse af tilknytning og samhørighed, et nyt ståsted i livet og nye perspektiver på den verden, der omgiver dem - både i det helt nære og i det fjerne.
​
Medvirkende:
Medvirkende: Zainab Al- Issawi, Yasmin Abdi- Rahman Mohanoud Iidle, Amina Duale Mohamed, Jumanah Maitham Al-Nashi, Alaa Wahid Ali, Deeqo Macalin Adan, Nasteho Mahad Mohamed og LydenskabVerdens bedste beboere omkring Frydenlund Fælleshus, komponist Juliana Hodkinson og digter /antropolog Arendse Mogensen

Symfonien på Skamlingsbanken
På baggrund af møder med 400 mennesker i Trekantområdet skabte vi sammen med forfatter Ursula Andkjær Olsen og komponist Juliana Hodkinson SYMFONIEN PÅ SKAMLINGSBANKEN, et unikt og storslået værk, der blev præsenteret under en fælles koncertoplevelse på Skamlingsbanken 22. juni 2024. Her blev historiske fortællinger fra byerne flettet sammen med helt aktuelle oplevelser af livet i eller uden for fællesskaberne, om fjordene, folkeskolen, frivillighed og frimenigheder sammen med lyden af Haderslev pigekor, speedway i verdensklasse, sygehuse, ungdomsliv og livet som det er, når det skal kæmpes for. Med på scenen havde Lydenskab inviteret en lang række unikke workshopdeltagere[1] fra de tre kommuner, Haderslev Pigekor, operasanger Andrea Pellegrini og forfatter Ursula Andkjær Olsen.
​
“Hvor er vi forskellige. Og alligevel så ens”, udtalte en publikum efter koncerten. ”Bittesmå, men dybe” indblik i andres verden. Det betød noget! Det rørte mig! Det gav mening!”, skrev en publikum i den efterfølgende evaluering.​
The Way the Dead Love
The Way the Dead Love er et nykomponeret operamanifest af Louis Aguirre præsenteret af Lydenskab som en del af Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017 på Åbne Scene, Godsbanen.
Værket giver kvinden hendes seksualitet tilbage i en omskrivning af skabelsesberetningen, som den er fortalt af Hesiod, og ikke som den beskrives i biblen.

The Way the Dead Love er Pandoras manifest, hvori hun udtrykker sin uafhængighed overfor Gud. En spejling af vores skizofrene samfund og en invitation til at frisætte os selv fra en kontrolleret hverdag ved at tage os mere tid til at nyde og dyrke vores instinkter og drifter.
The Way the Dead Love kan beskrives som et tværmedialt møde mellem komponist, ensemble, scenografer, danskere og litterær inspiration.
Medvirkende
Komponist: Louis Aguirre (CU/DK).
Instruktør: Troels Primdahl (DK).
Lydenskab: Thea Vesti Pedersen (DK), Sofia Lind Pedersen (S/DK), Karolina Leedo (L/DK).
Sangerinde: Laura Bowler (UK).
Dansere: Ichi Go (J/D) & Tizo All (BR/D).
Scenografi: Troels Primdahl, Anders Bigum (DK) & David Ramirez Gomez.
Video
The Way the Dead Love er
en forestilling, der bifalder
menneskets-, i særdeleshed
kvindens, drifter
.png)
.png)
.png)
Duncan House
Rasmus Zwicki har skabt en opera, hvor hverdagen er helt tæt på, og uadskillelig fra kunsten. Den foregår i en privat lejlighed, hvor de få publikummer, der er til stede, er tæt på musikerne og sangerne.
​
​Teksterne stammer oprindeligt fra en opslagstavle i en opgang i Duncan House i London, hvor komponisten boede i en årrække. Sammen med fx ord skrevet på vægge er teksterne et forsøg på kommunikation mellem husets beboere. Den kommunikation bliver af Zwicki gjort endnu mere intim, da den bliver sunget tæt på et publikum, og mere almengyldig, fordi den bliver løftet væk fra den konkrete opslagstavle og ind i vores hoveder, vores hverdag, vores nærhed. En på alle måder unik oplevelse, der vil ændre sig fra opførelse til opførelse.

"Duncan House er et underholdende
og bevægende multidisciplinært værk om kommunikation, isolation og medmenneskelighed ."
​
.png)
.png)
Medvirkende
Komponist: Rasmus Zwicki (DK)
Iscenesættelse: Troels Primdahl (DK)
Musikere: Lydenskab & PlusMinus Ensemble
Sanger: David Danholt
Performere: Casper Phillipson, Jasper Cartwright, Laura Kamis Wrang
Video
En Symfoni til et Sted
En Symfoni til et Sted er et initiativ med deltagelse i fokus. Emner som empowerment, demokrati og indflydelse, social inklusion, lokal udvikling og kulturel identitet undersøges i en fælles udforskning mellem borgere og kunstnere.
Mødet mellem forskellige grupper af borgere og kunstnere har et transformerende potentiale – for lokalsamfundet og for den enkelte.
​

Visionen er at understøtte og styrke fællesskaberne i det lokale kulturliv, skabe medejerskab og engagement ved at lade borgere samarbejde med professionelle kunstnere om at skabe en hyldest – en klassisk symfoni til stedet - om stedet. Efterfølgende har vi fået tilbagemeldinger om, måden at arbejde på har skabt en øget bevidsthed om den lokale kultur, en større forståelse og en stolthed over at høre til i et fællesskab.
​
Vi har lavet symfonier til Pindstrup, Herning, Langå, Bjerringbro og Aarhus.
Fortællinger
om fortid, nutid
og fremtid
.png)
Woman
Lydenskabs koncertprogram Woman er en hyldest til kvindelige komponister. Genrer blander sig i denne koncert, og publikum vil opleve klassisk, rytmisk og alternativ moderne musik i en nærværende formidling af ensemblets musikere.
​
Koncertprogrammet indeholder blandt andet nykomponerede værker af komponisterne Line Tjørnhøj (DK), Sandra Boss (DK), Britta Byström (SE), Kajsa Magnarsson (SE), Maria Faust (EST/DK), Tine Surel Lange (NO/DK), Bergrún Snæbjørnsdottir (ISL), Birgitte Alsted (DK) og Outi Tarkiainen (FI).
​
Af ældre komponister kan man blandt andet opleve Hildegard von Bingen, Ester Mägi, Hilda Sehested, Elfrida Andrée, Elisabeth Claude, Lili Boulangers og Emma Hartmann.

Lydenskab får komponeret nye værker til ensemblet og dykker samtidig ned i musikhistoriens kvindelige komponister
.png)
.png)
.png)
Forbrændte Coronabilleder
Siden Covid-19 i foråret for alvor satte vores værdifulde fællesskab på pause har vi indsamlet breve fra forskellige personer, der har ønsket at sende hilsner til deres kære. Med afsæt i disse stærke personlige breve har forfatter Ursula Andkjær Olsen skabt fem gribende digte, som er forvandlet til sange komponeret af Gorm Askjær med video af Tine Reingaard.
​
Musikken er fortolket af Lydenskab sammen med sangerne Bjørn Fjæstad (Baal/Rytteriet) og Katinka Fogh Vindelev (WeLikeWe).

Tak til de mennesker, der tog sig tid
til at sende Lydenskab rørende og personlige breve til deres kære.
.png)
.png)
.png)
Video
Prototype/Protokol
PROTOTYPE/PROTOKOL er et tværæstetisk værk, der er opstået ud fra det kunstneriske møde mellem forfatter og musiker Martin Hall, Lydenskab, Staal Film og skuespiller Maiken Kildegaard i 2014. Det er teater, musik, lyrik og film i et intenst samspil.
​
Gennem videoklip, reciterede tekststykker og en evigt skiftende musikalsk ramme tegner vi et billede af de konsekvenser, et menneskes tab af håb kan have på kommende generationer.
PROTOTYPE/PROTOKOL er opført i Berlin, på Københavns Musikteater, Gran Teater for dans i Aarhus, KØS – Museet for kunst i det offentlige rum og på Odense Spoken Word Festival.

En fragmenteret , stærkt personligt erindringsprotokol udgjort af breve, realoptagelser og fiktive erindringer
.png)
.png)
Gaia
Gaia er et tværmedialt møde mellem Lilibeth Cuenca Rasmussen (performance- og billedkunstner), komponist Pete Drungle (NY), ensemblet Lydenskab (klassisk musik), designer Anna Rosa Hjort Lorentzen og filmskaber Christoffer Brekne, der har arbejdet sammen i en musikalsk performance med visuelle iscenesættelser bestaÌŠende af kostumer og film.

Med inspiration fra videnskab, litteratur, mytologi og dokumentarisme temaiseres moderjord i nutidige fortolkninger, der stiller spørgsmaÌŠlstegn ved kvindens identitet, moderskabets rolle og kvindens status i samfundet i dag. Dette set i forhold til den mytiske tilbedelse af kvinder som ikoner, gudinder og natur bærere. I Gaia sidestilles natur og moderskab; den fælles kompleksitet, kraft, lunefuldhed og indflydelse paÌŠ omgivelser og afkom.
Medvirkende
Koncept, performance, tekst, design:
Lilibeth Cuenca Rasmussen
Komponist: Pete Drungle (US)
Musik: Lydenskab
Film: Christoffer Brekne
Video
YOUroLAND
YOUroLAND - Et requiem er en tværmedial koncertopsætning, der bygger på den latinske tekst 'Requiem' i en nyfortolkning af forfatter Josefine Klougart.